Opis zadania
Założeniem projektu jest budowa miasteczka rowerowego na terenie Szkoły Podstawowej nr 21 im. rtm. W.Pileckiego w Grudziądzu. MIASTECZKO RUCHU DROGOWEGO to plac manewrowy do nauki wychowania komunikacyjnego, który stworzy dzieciom i młodzieży możliwość bezpiecznej nauki poruszania się po drogach. przygotuje uczniów do uzyskania karty rowerowej, nauczy przepisów ruchu drogowego, pobudzi motywację do ich stosowania oraz pełnić będzie funkcję relaksacyjną, integracyjną oraz sportową. Współczesna technologia pozwala na zaaranżowanie miasteczka ruchu drogowego w wyjątkowy, wzorzysty, bogaty w gry uliczne sposób, co dodatkowo uatrakcyjni ten obszar. Intencją projektu jest takie zagospodarowanie przestrzeni, aby można było spędzić tu dłuższy czas. Stąd w naszym przypadku obok miasteczka, planowane są nasadzenia zieleni, ławki, kosze i stojaki na rowery oraz montaż kamer przemysłowych. Obecnie wyznaczony w zadaniu teren o wymiarach 14m x 22m pokrywają płyty betonowe, a po bokach trawa.
Lokalizacja
Propozycja zlokalizowania wskazanego zadania to teren monitorowany Szkoły Podstawowej Nr 21 im. rtm. W. Pileckiego. położony w Grudziądzu przy ul. Nauczycielskiej 19.
Uzasadnienie realizacji zadania
MIASTECZKO RUCHU DROGOWEGO to projekt skierowany głównie do dzieci i młodzieży SP nr 21 w Grudziądzu oraz przedszkoli, rodzin z dziećmi z os. Lotnisko, pozostałych mieszkańców miasta, którzy są uczestnikami ruchu drogowego. Przystosowany teren rekreacyjny stworzy również strefę wypoczynku dla dorosłych. Tak więc będzie to miejsce dla każdego, kto chce poznawać przepisy ruchu drogowego w bezpiecznym do tego miejscu i aktywnie spędzić czas. Miejsce to uczyć będzie wzajemnego szacunku i przestrzegania określonych zasad oraz przyczyniać się będzie do integracji mieszkańców. Realizacja projektu jest potrzebą wynikającą ze wspólnych rozmów z mieszkańcami, w szczególności z rodzicami uczniów szkół i dzieci przedszkolnych.Powstanie miasteczka rowerowego z grami podwórkowymi przyniesie mieszkańcom dzielnicy Polanka wiele korzyści. Społeczność zyska dobrze zaaranżowaną przestrzeń przeznaczoną do aktywności na świeżym powietrzu. W tej lokalizacji, w sąsiedztwie wielu bloków, bardzo tego brakuje. Instalacja miasteczka i gier na terenie znajdującym się przy lokalnej szkole i przedszkolu uatrakcyjni czas jaki dzieci spędzają podczas spacerów czy młodzieży podczas zajęć sportowych. Największy jednak pożytek miasteczko przyniesie młodym kandydatom do zdania egzaminu na kartę rowerową. Jazda po tym placu, nauczy ich bezpiecznego poruszania się rowerem, wykorzystywania wiedzy teoretycznej w rozpoznawaniu i przestrzeganiu znaków drogowych oraz integracji z innymi rowerzystami.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie dla projektowania uniwersalnego
Cały projekt dopiero wtedy nabiera sensu, jeżeli służy jak najszerszej grupie odbiorców. Równość szans i niedyskryminacji, a szczególnie dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, jest jedną z najważniejszych zasad, które należy przestrzegać realizując społeczny projekt. W praktyce okazuje się, że niewielu wnioskodawców zwraca na nią uwagę. Osoby z niepełnosprawnościami na każdym kroku spotykają niedogodności utrudniające im życie i normalne funkcjonowanie. Dlatego tak ważne jest zapewnianie pełnej dostępności, w tym eliminowanie barier i dyskryminacji, w unijnych projektach. Wszystko po to, aby z Twojej inwestycji skorzystało jak najwięcej osób. Idealnie wpisuje się w to uniwersalne projektowanie.