Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

zadanie Nr 60

60. Przestrzeń publiczna - wspólna odpowiedzialność – międzypokoleniowa edukacja i działania prospołeczne.


Opis zadania

Projekt zakłada wspólne działania uczniów i seniorów z Grudziądza, mające na celu edukację o znaczeniu zieleni w przestrzeni miejskiej i wzmacnianie postaw obywatelskich. W ramach projektu odbędą się wykłady tematyczne, warsztaty stolarsko-ogrodnicze oraz wspólne działania na rzecz grudziądzkiej przyrody – tworzenie karmników, domków dla owadów oraz sadzenie i pielęgnacja roślin. Uczestnicy będą uczyć się współpracy międzypokoleniowej, rozwijać poczucie sprawczości i odpowiedzialności za wspólne otoczenie. Projekt ma charakter integracyjny i edukacyjny – jego efektem będzie poprawa jakości przestrzeni miejskiej oraz wzmocnienie więzi społecznych.

Lokalizacja

Teren Szkoły Podstawowej nr 18 im. Bohaterów Westerplatte w Grudziądzu.

Uzasadnienie realizacji zadania

Zadanie skierowane jest do dwóch grup mieszkańców: dzieci i młodzieży szkolnej oraz seniorów. Obie grupy często doświadczają wykluczenia z działań obywatelskich – młodzież ze względu na wiek i ograniczony wpływ na decyzje społeczne, a seniorzy – przez brak oferty angażującej ich aktywnie i partnersko. Projekt umożliwia obu grupom zdobycie wiedzy na temat roli zieleni w przestrzeni miejskiej oraz znaczenia wspólnego działania międzypokoleniowego w jej kształtowaniu oraz dbaniu o nią. Dzięki działaniom praktycznym – tworzeniu karmników, domków dla owadów oraz wspólnemu sadzeniu i pielęgnowaniu roślin – uczestnicy będą rozwijać poczucie sprawczości, odpowiedzialność za wspólną przestrzeń oraz umiejętność pracy zespołowej. Dla seniorów projekt stwarza okazję do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, a dla młodzieży – do rozwijania wrażliwości społecznej oraz kompetencji obywatelskich. Projekt odpowiada także na potrzebę poprawy estetyki otoczenia szkół i wspólnego spędzania czasu w przestrzeniach przyjaznych wszystkim pokoleniom. Ponadto projekt odpowiada także na kierunki polityki oświatowej.

Projektowanie uniwersalne

Tak

Uzasadnienie dla projektowania uniwersalnego

Szkoła Podstawowa nr 18 oraz jej tereny są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dostosowanie infrastruktury szkolnej do potrzeb wszystkich uczniów jest kluczowe dla zapewnienia równego dostępu do realizacji projektu. Takie udogodnienia obejmują m.in. rampy, szerokie drzwi, windy, odpowiednio przystosowane toalety oraz materiały edukacyjne w formatach dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.